• EUR 4.6539
  • USD 3.7867
  • GBP 5.2607
  • CHF 4.0377
  •     

AFDJ, pe valul modernizării

Anul 2017 a fost unul în care Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a fost "pe val" în ceea ce priveşte reînnoirea parcului de nave de intervenţie. Mai mult, şi anul 2018 are semne bune, iar investiţiile vor fi continuate.
De departe, cel mai important proiect de achiziţii al AFDJ Galaţi de anul trecut a fost contractul încheiat cu SN Damen pentru livrarea unui remorcher multifuncţional de 5.000 CP. Nava are clasă de navigaţie A2, iar asta înseamnă că poate naviga inclusiv pe mare, până la o distanţă de 50 de mile maritime de ţărm. Administraţia fluvială are nevoie de această navă pentru intervenţii în caz de incidente pe Dunăre sau pe platformele portuare, dar şi pentru menţinerea condiţiilor de navigaţie pe timp de iarnă. Botezat "Farul", remorcherul multifuncţional a fost o investiţie susţinută, prin Ministerul Transporturilor, de la bugetul de stat cu 22,5 milioane de lei, fără TVA, iar nava este aproape gata pentru a intra în serviciu. "Nava este în proporţie de 99 la sută finalizată, a făcut şi probele de mare şi se comportă foarte bine. De asemenea, în cursul anului 2017 s-au plătit şi trei tranşe din valoarea totală a remorcherului, adică aproximativ 18 milioane de lei, ultima plată urmând să se facă în cursul acestui an, odată cu finalizarea comenzii", a precizat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru. Teoretic, termenul de livrare este aprilie 2018, dar n-ar fi exclus ca nava să intre în serviciu înainte de această dată.
Nave pentru piloţii de pe Dunăre
Un alt moment important a fost recepţia pilotinei "Irina", care a intrat în serviciu în luna iunie 2017. Navă rezistentă la intemperii, cu clasă de navigaţie marină, cu o putere de 720 CP, deserveşte în prezent activitatea de pilotaj de la Sulina. Mai mult, în decembrie s-a făcut recepţia la încă o pilotină, navă-soră, ce va fi folosită, de asemenea, pentru a duce şi a aduce piloţii la bordul navelor care intră în porturile dunărene. "Pentru aceste pilotine, efortul financiar a fost de 850.000 de euro, bani ce au fost asiguraţi din sursele proprii ale AFDJ - este fondul de dezvoltare constituit din cota de amortisment", a precizat directorul general Dorian Dumitru. Iar lucrurile nu se opresc aici. "Tot în 2017, am semnat contractul pentru livrarea până pe 30 iunie 2018 a unei pilotine fluviale, ce va deservi activitatea de pilotaj de la Dunăre, din Portul Galaţi. De asemenea, pe 2018 am introdus în program încă două pilotine, tot fluviale, care să asigure activitatea de pilotaj în porturile Brăila şi Tulcea", a precizat directorul AFDJ Galaţi.
Investiţii în capacitatea de intervenţie
Şi pe partea de măsurători şi activităţi hidrografice, AFDJ Galaţi se modernizează. În 2017, s-a semnat cu şantierul naval ATG Giurgiu contractul pentru livrarea unei nave de semnalizare, în valoare de 15,5 milioane de lei, 85 la sută din investiţie fiind asigurată din fonduri europene şi 15 la sută din bugetul de stat. Conform contractului, nava, ce va supraveghea punctele critice de pe Dunărea fluvială, ar urma să fie livrată până la sfârşitul anului 2018, dar este posibil să fie gata până în luna mai. Pe partea de întreţinere a şenalului navigabil, anul 2018 va aduce la AFDJ Galaţi un complex de dragaj, investiţie estimată la 56 milioane de lei, cu TVA, finanţată 85 la sută din fonduri nerambursabile CEF, licitaţia de achiziţie fiind deja lansată pe SEAP, iar în aceste zile urmează să fie desemnat şi un câştigător al lucrărilor. Singura investiţie privind modernizarea parcului naval al AFDJ Galaţi unde încă n-au ieşit "socotelile" a fost remotorizarea remorcherului "Perseus". Pentru modernizarea navei s-au pus în 2017 la bătaie în jur de 10 milioane de euro, însă caietul de sarcini nu a fost suficient de atractiv pentru potenţialii ofertanţi. Drept urmare, caietul de sarcini a fost refăcut, unele lucrări reanalizate sau reevaluate, fiind lansată pe SEAP o nouă licitaţie, al cărei deznodământ îl vom afla în luna februarie.

Cele mai citite