• EUR 4.6589
  • USD 4.0064
  • GBP 5.2601
  • CHF 3.9900
  •     

Noi planuri-cadru pentru liceu. Elevii ar putea studia Biologie marină, Inventică sau Animaţie

Astronomie, Biologie marină, Inteligenţă ecologică, Inventică, Matematica consumatorului, Oceanografie, Identităţi virtuale, Genetica şi învăţarea, Animaţie, Producţie film, Statistică aplicată în Ştiinţele naturii sunt câteva exemple de discipline opţionale pe care le propun cele trei variante ale planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, lansate în consultare publică de Ministerul Educaţiei.
Conform anunţului făcut pe site-ul Ministerului Educaţiei, elevii  profesorii şi părinţii îşi pot exprima opiniile  vizavi de cele trei variante până  pe data de 26 ianuarie.
Dacă prima variantă propune cam acelaşi tip de plan-cadru ca şi până acum, urmărind doar o reechilibrare a numărului de ore alocate diferitelor discipline, variantele 2 şi 3 merg pe ideea alocării de ore disciplinelor care sunt specifice profilului şi specializării pe care o urmează elevul,  reducând drastic numărul orelor de la profilul opus. Mai mult decât atât,  varianta a treia propune câte o listă lungă de discipline opţionale, care să desăvârşească  pregătirea elevilor în specializare, în funcţie de traseul profesional pe care ar vrea să-l urmeze.
La prima vedere, acest lucru pare mai mult decât benefic, însă oamenii şcolii susţin că realitatea din unităţile de învăţămât se izbeşte de asemenea planuri optimiste.
Cadrele didactice gălăţene sunt de părere că admiterea computerizată nu este în măsură să orienteze corect elevii din punct de vedere profesional şi nici părinţii, iar la şcoală nu se face orientare profesională aşa cum trebuie. Reducând numărul orelor sau tăind de pe  listă unele discipline din profilul opus, practic îi reduce elevului posibilitatea de a se reorienta în carieră atunci când va da examen la  facultate.
"Ce te faci cu un elev de la filologie, care descoperă în clasa a XII-a că ar dori să dea la medicină, iar el nu mai face chimie, biologie şi fizică la şcoală? Liceele teoretice ar trebui să pregătească elevii din toată paleta de discipline, iar specializarea ar trebui să se facă în facultate în mod normal, pentru că la noi încă nu se face orientare profesională  cum  trebuie în şcoală", e de părere directoarea Colegiului  Naţional  "C. Negri", Andra Ionescu.
Aceasta susţine, de asemenea, că reforma planului-cadru nu va aduce nimic benefic, dacă nu se va merge până la revizuirea cum trebuie a programei, dacă nu se vor aloca fonduri pentru dotările unităţilor de învăţământ şi dacă nu se va investi în resursa umană pentru cursuri de profesionalizare sau chiar recalificare.
"Nu se poate face nimic inovativ, când noi n-am mai primit de ani dotări pentru laboratoare şi nici măcar computerele nu ni s-au mai schimbat. Ce să mai spunem despre faptul că nici măcar licenţe cum trebuie nu avem. Lucrăm şi acum pe Windows Vista şi pe Office 2007, când niciunul dintre elevii noştri nu mai are aşa ceva acasă!", spune profesoara Andra Ionescu.
Directoarea de la CNCN susţine că extinderea numărului de ore opţionale ar fi un lucru minunat, mai ales că în  listă figurează discipline atractive pentru elevi, dar rămâne impedimentul că nu sunt profesori pregătiţi să predea aşa ceva.
"Avem Artă fotografică sau Animaţie. Cu ce profesori poţi face aşa ceva. Se presupune că omul de la catedră trebuie să ştie ceva mai mult decât le predă elevilor, astfel încât orele să fie de calitate. Unde găseşti oamenii specializaţi? Cum îi plăteşti, pentru două-trei ore de opţional? Nu vine nimeni pentru 80 de lei să se chinuie să le predea elevilor de la liceu, iar eu nu-i pot face catedră din câteva ore. Ar trebui ca opţionalele să aibă alt regim. Nu poţi face acelaşi opţional cu toată clasa şi să-i mulţumeşti pe toţi. Ar trebui făcute pe grupe. Dar şi aşa e dificil să faci o corelare a orarului. În plus, ar trebui alocate dotările necesare. Nu cred că poţi face Artă fotografică la clasă bazându-te pe faptul că toţi elevii au telefoane mobile care fac poze", a mai precizat Andra Ionescu.